21092012
Danas mi je jedan stari slikar rekao kako su
boje i anatomija riječi u slikarstvu i kako se ne može biti pisac bez pročitane
knjige.Duboko shvaćam što je htio reći.
Ne slikam već mjesecima, ono malo što po kući
radim nije rad. Sanjam boje. Viskoznost i valer boje postali su opsesija za
mene. Osjećam kako na određenu boju vežem fantomske mirise i okuse. Vjerujem da
bi svaka boja iz tube bila ista, ali vizualni podražaj je toliko snažan da
pokreće ostala osjetila. Kako je sama
boja u biti laž, tako i svi moji okusi i mirisi.
Ponekad ih želim samo posjedovat. Tada ih
slažem i preslagujem. Ne koristim ih da se ne potroše. Gledam ih i divim se
njihovom koloru.
Mogla bih satima tjerati boju po paleti
kistom. Prebacivati je s jednog kraja na
drugi i obratno. Promatrati tragove koje kist ostavlja u tjelu boje. Kominirati
poteze, čas kratke čas duge. Utrljavati boju, pa je onda grebati. Varijacije su
bezbrojne a vrijeme relativno.
Kada slikaš na planu koje nisi sam pripremio,
imaš osjećaj kao da radiš nešto pogrešno. To platno je savršeno, svaki čvor
tkanja je na svojem mjestu, nema pogrešaka. Ne postoji ,koji bi svojom
savršenom slikom mogao konkurirati savršenom platnu. Slike nisu savršene, one su greške, pokušaj
približavanja stvarnosti, ali greške. Kada bismo naslikali savršenu sliku, zaljubili
bi se i prestali slikati. Slikarstvo je potraga za slikom. Slikarstvo je
postavljanje pitanja. Ponekad nije potrebno odgovoriti na početno pitanje ako
nas je potjeralo dalje.
Želim moći postaviti pitanje. Bit toliko
slobodna da se mogu preispitivati. Toliko slobodna da mogu anulirati sve što mi
je nametnuto i pitati zašto baš tako?
Ne znam u kojoj se dobi desi da sebe ili druge
prestajemo pitati? Pitanje nije znak slabosti, pametno pitanje je važnije od
odgovora. Samo pitanje ponekad može biti put ka prosvjećenju, aha lampica.
Zašto je moćno oružje.
Nemoć i
frustracija odavno su usmrdili aktualno stanje stvari.Kao sipe koje puštaju
crnilo kad su ugrožene, tako i nemoćni ljudi zlobom ili frustracijom ispunjaju
svoj rad.
Ne želim bit umjetnik. Što sam starija sve
manje razumijem taj pojam. Želim biti autor. Kompletna osoba. Od ideje, do
realizacije i objašnjenja.
Spora sam. Spora sam kao puž. Danima a nekad i
mjesecima nestrpljivo žvaćem jedan te isti list kupusa. Preveliki su to
zalogaji, nekad i odustanem. Ne ponosim se time.
Kada uđem na izložbu, pa ugledam to mrtvo
platno u podlozi još mrtvije slike dođe mi zlo. Počela sam izbjegavati takva
mjesta. Kao groblja slonova. Lažem, još
je gore, kao jame na Ovčari.
Kao da ništa nismo naučili iz povijesti. Nikad
nam povijest kako naša, tako i svjetska nije bila dostupnija ni bliža. Nikad se više pažnje nije pridavalo
povijesti umjetnosti, a sve iz krivih pobuda. Da bi se prebrojilo koliko točno
boja ima na slici, ili koliko točaka je prilagođeno zlatnom rezu.
Potpuno pogrešna pitanja.
Cjelina je zanemarena, a pojedinost se izvalči
iz konteksta. Srce je samo mišić ako ga izvadimo iz tjela. Mrtvi mišić. Da,
snažno je. Da, maleno je, ali van tijela nema nikakvu funkciju.
Prestali smo gledati cjelinu. Koncentrirali
smo se na vanjštinu. A to je samo dio priče.
Pakovanje nikad ne otkriva pravu istinu o
sadržaju. A slikarstvo je na žalost postalo samo lijepo pakovanje praznine.
Produkcija je zamjenila autorstvo. Koliko para
toliko muzike.
Danas ne možeš naplatiti znanje jer je neznanje precijenjeno.
Oni koji nikad nisu osjetili miris boje,
postali su autori i koautori, a oni koji mogu opipati boju postaju vazali u
službi novca.
Od nečeg se mora živjeti, a ako ne možeš
kontra, onda se jednostavno prepustiš
struji.
Za mene slikarstvo nije oponašanje, mimezis.
Ono je reinterpretacija, reanimacija ideje. Ne mogu se zamisliti kako uopće
pokušavam naslikati pejzaž koji već postoji. On već postoji.
Mogu ga pokušati interpretirati, ali kad
krenem sa pitanjima odvedem to do neprepoznatljivosti. Želim sažimati i
prožimati u svojem radu. To je jedini ispravan put kojim ja trebam krenuti.
Primjedbe
Objavi komentar